Intresseanmälan!
Kalaskul med all uppmärksamhet som vår blogg har fått! Dagligvaruhandel och mataffärer verkar vara ett ämne som berör och engagerar.Vi på Kalas tycker alltid att det är roligt att få tillfälle att sätta sig in i nya branscher och produkter.
Att lägga City Gross under luppen har medfört att vi nu har goda kunskaper om matvarumarknaden i Sverige. Kunskapen har i sin tur gett oss många kreativa idéer och tankar om positionering för City Gross. Det har dessutom gett oss modet att våga oss in på en marknad som hittills har varit okänd för oss. Vi vill fortsätta vårt arbete att med nya ögon och med nyvunnen inspiration ge oss in på en för oss vit fläck på kartan. Och vi vill göra det med branschens uppstickare.
Vi hoppas på att vi får komma och presentera vår research, analys och idéer för er på City Gross (som vi vet följer vår blogg), så låt oss se vad två uppstickare kan åstadkomma tillsammans! Hälsningar från oss på Kalas
City Gross – nåt för oss?
Hur tänker vi egentligen när vi väljer mataffär? Hur trogna är vi som kunder? Vad är det som får oss att välja en affär framför en annan? Är det priset, vanan eller känslan i butiken?
Vi har pratat mycket om det på kontoret. Vi verkar vara ganska otrogna kunder. De flesta av oss handlar på väg hem från jobbet och då i någon av butikerna som är på vägen. Hur tänker ni, kära läsare när ni när ni väljer affär? Storhandlar ni? Har ni medlemskort? Och i så fall - var?
Kalasbra!
Vi upptäckte igår, när vi besökte City Gross på Facebook att de har ”kalaskalkylatorn”. Det gillar ju vi på Kalas. Såklart!

Fredag!
I går var vi några på kontoret som åkte och handlade inför helgen på City Gross. Sofi hade rätt när hon tyckte att det påminde om den franska kedjan Carrefour.
Manuella fiskavdelningar och butiksbageri!
Vi har verkligen gått in för det här med City Gross nu. Hela byrån är engagerad och det finns nog inte någon av oss som inte storhandlat i någon av butikerna de senaste två veckorna! De har idag ett trettiotal butiker runt om i Sverige, från Trelleborg till Sundsvall och nu växer City Gross mer än någonsin. Tydligen har de idag högst tillväxt av Sveriges alla stora dagligvarukedjor och förutom svenskt kött, manuella och fiskavdelningar och deras otroligt populära butiksbageri, har de ett brett sortiment för hus, hem och fritid.

Själv köpte jag en ny eltandborste och strumpor för en femma sist jag var där. Vad brukar ni handla på City Gross? Fokuserar ni på maten eller passar ni också på att köpa billiga prylar?
Torsdag!
Idag är det torsdag och det betyder storhandling inför helgen. Jag har bil idag! Vem hänger med och kollar in City Gross?
Koll på kollo
Reklambyrån Kollo ingår i Forsman & Bodenfors. Byrån ligger i Helsingborg och vänder sig främst till detaljhandeln med bland annat butikskommunikation, sortimentspresentation och kampanjplanering.
City Gross har profilerat sig genom äkta varor. Man har med hjälp av bland andra Tina Nordström förmedlat budskapet om City Gross varor av hög kvalitet. Man har även satsat på att garantera fläskkött fritt från GMO. På City Gross har man hittat sitt kärnvärde och nu söker man nya vägar att kommunicera det. Hur uppfattar ni City Gross? Ni som brukar handla där, varför gör ni det?
Kalaskul! Här finns verkligen möjlighet att skaka om en ganska statisk marknad. Så starka kärnvärden förtjänar en rättvis, ärlig och stark röst. Hittar man den rösten så kommer matvarukartan ritas om.
City Gross byter reklambyrå
Vi på Kalas har uppmärksammat det faktum att City Gross, efter fem års samarbete med Kollo, nu ser sig om efter en ny byrå. Enligt pressmeddelandet som publicerades på Dagens Media tidigare i förmiddags, är beslutet ömsesidigt.
– Vi och Kollo är överens om att det är dags för förnyelse. Vi behöver en annan form av byråsamarbete framöver, säger Mathias Ivarsson, marknadschef på Bergendahls Food.
För oss på Kalas känns detta mycket spännande, med tanke på att City Gross är en av dagens marknadsjättar i dagligvaruhandeln. Vi anser att branschen är intressant och passar oss utmärkt, då vi har erfarenhet av liknande kunder där resultaten varit mycket goda och uppskattade.
Hur många byråer tror ni är intresserade av detta uppdrag? Hur många tror ni får chansen att pitcha sin idé?